Je wilt natuurlijk al je inspanningen op vlak van SEO kunnen meten. Daarom moet je op voorhand (of toch zo snel mogelijk) je SEO KPI’s gaan bepalen.
Wat zijn SEO KPI’s?
SEO KPI staat voor SEO Key Performance Indicator. Het is een waarde (uitgedrukt in een cijfer), een doelstelling die je wil behalen op vlak van zoekmachine optimalisatie. De meest gebruikte KPI’s binnen SEO zijn:
- Aantal bezoekers
- Posities in Google
Hoewel dit heel belangrijke KPI’s zijn, moet je durven verder kijken dan deze 2 factoren.
Bezoekers alleen leveren geen geld op
Deze stelling gaat niet op voor alle websites. Websites die leven van display advertenties leven voor een groot deel wel alleen van bezoekers.
Maar laat ons deze websites even buiten beschouwing laten.
Voor alle andere websites geldt dat bezoekers iets moeten doen (een actie ondernemen). Enkele voorbeelden zijn:
- Lead generatie
- add to cart
- Aantal doorverwijzingen naar pagina’s waarnaar je linkt
- Effectieve aankopen
- …
SEO is meer dan alleen maar bezoekers aantrekken. Want wat ben je aan 100% groei in aantal bezoekers zonder dat er meer omzet uit voort vloeit? Dan zijn al je SEO inspanningen voor niets geweest.
Belang van SEO KPI’s
Als SEO specialist is het belangrijk om de kernwaarden en doelstellingen van het bedrijf te kennen. Je moet het management overtuigen van de meerwaarde van SEO.